Helt siden Walter Benjamin publisert sin essay "The kunstverk i the alder av mekanisk reproduksjon", har forskere diskutert om mekanisk reproduseres kunst har "aura" som Benjamin diskutert dette konseptet. Debatten har nå inkludert digital kunst og kybernetiske systemer, men spørsmålet har forblitt den samme. Kan et kunstverk produsert ikke med hender, men av en maskin har samme kvalitet eller atmosfære som konvensjonelle works?
Refererer til Benjamin egne definisjoner om "aura", kan man argumentere at det er mulig for "aura" å være til stede selv i digitalt produsert kunst, hvis kunstneren er klar over de romlige bekymringene som er nødvendig for å møte Benjamins forventninger. Eksempel på bruk av gjenstander av Mariko Mori, en japansk-amerikansk multimedia artist, er tilstedeværelse av moderne "aura" undersøkt i teknikk, installasjon og metaforisk kvaliteter av digitalt opprettet kunst, som kunstneren vises sensitive og klar over betydningen av plass og seere oppfatninger og erfaring.
Mariko Mori, er en tidligere motedesigner modell som bestemte seg for å slå til kunstnerisk foto, video og ytelse arts. Som en multimedia artist, har Mori's solo utstillinger i Norge, Italia og Japan fått verdensomspennende anerkjennelse, som hun klarer å ta hennes lekende bilder til et nytt nivå av literalness, mens hennes behendighet og kreativitet med nyskapende teknologi har resultert i spektakulære kunstformer. Hennes appell er hovedsakelig på grunn av at Mariko Mori har klart å kombinere vestlige idealer feminisme og japansk pop-kultur og uttrykke surrealistisk tanker om emnet. Ved å opprette henne komplekse artefakter, nesten naturtro størrelse installasjoner av video, foto, skulptur, og noen ganger enda dufter kombinasjoner, kobler hun Østens med moderne teknologi, gamle asiatiske tidligere Tilkoplingmed globale verden i dag.
Mariko Mori store fotografier og video installasjoner presentere futuristiske scener som meditere på vell av artifice i moderne kultur, og trekke ut elementer av Øst åndelig tanke og kunst, til direkte optimisme for livet i neste millennium. Mori stjerner alltid i egne kreasjoner og vanligvis presenterer seg selv som en datamaskin-fremstille pop star som Utforsker hybrid natur individuelle identitet og plasseringen i forhold til privat fantasier og global kultur. Cyborgs og avatarer er for det meste omtalt i Mori's works, kombinert med en sunn skildring av innlemmelse av moderne teknologi i dagliglivet.
Inspirert av buddhistiske konseptet at alle ting i universet er koblet sammen, Mariko Mori mener at kunst aksjer med elektronisk teknologi, religion og selv fashion photography, muligheten til å gi form til våre drømmer, fantasier og begjær. For å demonstrere bedre hennes tro bruker hun plass som om det var en håndgripelig materiale. Hvis nå en konsentrerer seg om romlige egenskapene til aura, at den har en unik tilstedeværelse i rommet gjennom tid, kan elektroniske medier og digitale kunstnere gjennom ulike tilnærminger oppfylle dette kravet. Artister, som Mariko Mori, som kan skape en unik romlige miljø for arbeid som gjengis mekanisk eller digitalt produsert er faktisk i stand til å "overføre" aura gjennom deres arbeid. Med andre ord, kan en kunstner opprette aura gjennom en digitale medier ved hjelp av plass. Således, en kunstner kan motsi Benjamins teori om mekanisk reproduseres kunst, ved å følge sin egen definisjon.
No comments:
Post a Comment