Folk bære klær for å beskytte sine organer fra naturgitte forhold. Varme, ekstrem kulde, fuktighet og sterk sol, er noen av årsakene til hvorfor folk har begynt å seg klær i utgangspunktet. Men menneskelig klær har gjennom årene utviklet til et symbol i seg selv. Formidle en sosiale melding til en rekke dekodere, klær, tilbehør og dekorasjoner, har blitt en pålitelig måte å betegne sosiale status, okkupasjon, økonomiske situasjonen, etnisitet, sivilstatus, seksuell orientering og religiøse tilknytning. Dermed for ulike mennesker over hele verden, klær har blitt en av de mest sentrale delene-hvis ikke eneste-av en person utseende.
Men for å kunne tolke hva en prøver å oppgi med bestemte utvalg av plagg eller tilbehør som han eller hun har på den andre parten må være tilstrekkelig opplært til å motta og oversette "skjult"-meldinger. Dette er grunnen til hvorfor stereotypier og characterizations har funnet en grobunn for å vokse, selv om de fleste er feilaktig brukt av de som prøver å oversette meldingen. Fokus på generaliteter en person kan forstå bare en del av historien klær som er en annen mann eller kvinne slitt er å formidle. Å finne ut hvilke som er riktige betydningen av ens garderobe har utviklet seg til en studie disiplin i løpet av årene å hjelpe forskere identifisere og konstruere bevisst underliggende meldinger av en annen kultur.
Så igjen, er mote en av de næringene som stadig opplever enorme omveltninger. Stikker med én type melding og filtrere alle klær forsøk på å bruke slike klar base er helt galt. Siden måten og hastigheten på hvilke mote endringer varierer mellom de ulike kulturer og historiske øyeblikk, har moderne globale borgere å kunne utøve konstant restrukturering av sine mote prinsipper og vie nødvendig tid og krefter på å oversette klær-mønstre for ulike generasjoner. Hvis du for eksempel bruker en dress på jobb var den eneste akseptable typen kleskode i vestlige samfunn, har migrering og kulturell utveksling innført ulike typer akseptabelt mote oppgaver i forretningsmiljøet. Det samme gjelder for bruk av dekorasjon elementer som symboler. Mens en velstående sosiale status kan ha blitt uttrykt via bruk av tunge smykker, kan i dag et dyrt merkenavn illustrere mye mer enn økonomiske suverenitet. Derimot, siden ingen loven forbyr lavere-statusen mennesker fra seg høy-statusen plagg, kan vises meldingen én får bare fra å undersøke utseende nevneren føre til falske konklusjoner. Således, moderne sosiologer og antropologer støtter at sosiale effekten av klær er begrenset til ens forståelse og er underlagt tidligere erfaringer og interkulturell barrierer. Forsiktig eksamen og kontinuerlig mellomkulturell utveksling kan være eneste verktøy har man i dag for å øke hans eller hennes sjansene for å oversette et plaggs eller Dekorasjons meldingen nøyaktig.
No comments:
Post a Comment